Blogger γλάστρες

Είναι περιττό να πω ότι έχω μετανοιώσει που ήμουν ένας απ’ τους συμμετέχοντες στην εκπομπή Blog@ΣΚΑΙ, χθες 15/10/07. Οι λόγοι σ’ έναν νοήμονα άνθρωπο πιστεύω ότι θα έπρεπε να είναι αυτονότοι εξαιτίας των παρακάτω:

1. Τα ελάχιστα δευτερόλεπτα που δόθηκαν στον καθένα μας να εκθέσει τις απόψεις του για τη διαδικτυακή κίνηση σχετικά με το περιβάλλον, δεν θα μπορούσαν να είναι αρκετά ούτε για την έκθεση μιας απλής σκέψης, όπως π.χ. «το περιβάλλον είναι θέμα πολιτικό, οικονομικό, συστημικό, θέμα δηλαδή δημοκρατίας».
2. Οι blogger αντιμετωπίστηκαν ως διψασμένοι για δημοσιότητα, πιθανώς φωτογενείς πολίτες, που τους αρκεί να ποζάρουν σ’ ένα στούντιο ως γλάστρες. Τελικά δεν έχει σημασία τί λένε οι blogger, αλλά μόνο το γεγονός ότι υπάρχουν με σάρκα και οστά. Μιας και το θέμα ήταν το περιβάλλον, συνδυάστηκε με τα φυτά εσωτερικού χώρου, και οι blogger αναδείχθηκαν σε γλάστρες που θα λύσουν το περιβαλλοντικό πρόβλημα του πλανήτη.
3. Πολλοί από εμάς που συμμετείχαμε στην εκπομπή έχουμε ελάχιστες ευκαιρίες να παρουσιάσουμε τις θέσεις και τις ιδέες μας σ’ ένα ευρύτερο κοινό. Τα λίγα δευτερόλεπτα νομίζω ότι ήταν μια ευθεία προσβολή σ΄ έναν κόσμο για τον οποίο το δημόσιο βήμα ευρύτερης απήχησης δεν είναι δεδομένο. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε σπανιότατα την ευκαιρία να απευθυνόμαστε σε κοινό ευρύτερο των δεκάδων ή των εκατοντάδων αναγνωστών μας στο Διαδίκτυο, προκειμένου να πούμε ό,τι σκεφτόμαστε.
4. Στην εκπομπή δεν έγινε διάλογος. Αν σας θυμίζει κάτι το σκηνικό, μην πάτε μακριά, πριν από ένα μήνα, στις εκλογές την ίδια κριτική ασκούσαν οι πάντες για το προεκλογικό debate.
5. Είτε από προχειρότητα, είτε από καλή πρόθεση να παρουσιαστούν πολλοί άνθρωποι, είτε για οποιοδήποτε άλλο λόγο που δε μπορώ να γνωρίζω (παρ’ όλα αυτά δεν πιστεύω ότι έγινε από κακή πρόθεση), οι συντελεστές της εκπομπής καταλήφθηκαν απ’ το άγχος να εγκιβωτίσουν μέσα σε λιγότερο από μια ώρα, τις φωνές 12 ανθρώπων (συν της τηλεφωνικής παρέμβασης του επιτρόπου, των βίντεο κ.λπ.) και βέβαια των 3 παρουσιαστών, κάτι πρακτικά αδύνατο. Τεχνική αστοχία, συντακτική αφέλεια, απερισκεψία; Όπως και να ‘χει το αποτέλεσμα κατά τη γνώμη μου ήταν απογοητευτικό.
6. Τα blog παρουσιάστηκαν στρεβλά ως «τα προσωπικά ημερολόγια κάποιων ανθρώπων». Το περιβάλλον παρουσιάστηκε στρεβλά ως θέμα του lifestyle. Ούτε για τα blog, ούτε για το περιβάλλον, υπήρξε περιεχόμενο. Και τα δύο θέματα αντιμετωπίστηκαν ως μόδα, ή αλλιώς ως αυτό που ανέφερε κάποιος στη συζήτηση ως «hype».
7. Τέλος στη συζήτηση παρουσιάστηκε η εντελώς ψευδής εικόνα μιας ομοφωνίας σε σχέση με το περιβάλλον. Εκ των υστέρων μάθαμε ότι στη συζήτηση συμμετείχαν για παράδειγμα δύο οπαδοί της ελεύθερης αγοράς. Την ίδια στιγμή, στη συζήτηση που έγινε στο αναψυκτήριο του καναλιού, η εκπρόσωπος μιας ΜΚΟ μου έλεγε ότι είναι υπέρ της κρατικής παρέμβασης για περιβαλλοντικά προβλήματα. Αυτά τα ζητήματα, που είναι κεντρικά, τόσο στο πρόβλημα όσο και στη λύση του, δε τέθηκαν ούτε καν ως προβληματισμοί, κάτι στο οποίο συμφώνησαν οι περισσότεροι με τους οποίους μίλησα.

Προσωπικά, μιας και ήμουν ο εκφραστής του αντίλογου στη συζήτηση, δεν είχα την ευκαιρία καν να εξηγήσω γιατί αντιτίθεμαι στο blog action day, που ήταν κι ο λόγος που κλήθηκα στην εκπομπή. Ωστόσο, για να μην είμαι άδικος θα πρέπει να σημειώσω ότι η Κατερίνα Χριστοφιλίδου, η Έφη Παπούλια και ο Τάκης Καμπύλης μου έδειξαν καθαρά ότι δεν ήταν καθόλου στις προθέσεις τους να γίνουμε γλάστρες.

32 Comments

  1. Υπάρχει κάποιο απόσπασμα από την εκπομπή;
    Τα όσα έγραψες,μου θύμισαν εκείνο το ντοκυμαντέρ γύρω από το Νόαμ Τσόμσκι που δείχνει κάτι απεγνωσμένες προσπάθειές του ν’αρθρώσει λόγο στα τηλεπαράθυρα…

    Πάντως θεωρώ πως είσαι από τις λίγες περιπτώσεις που ασκούν κριτική στο hype των blogs κι ίσως να είναι κι ο μοναδικός λόγος που να πρέπει [;] ν’αποδέχεσαι τέτοιες τηλε-προσκλήσεις…

  2. Ήταν πολύ λίγος ο χρόνος, αν και πραγματικά τον περίμενα αυτόν τον αντίλογο. Το hype πράγματι ήταν άκαιρη λέξη. Οι προθέσεις της εκπομπής με άφησαν κι εμένα προβληματισμένο.
    Μη μετανοιώνεις όμως. Οι δικές σου προθέσεις πιστεύω ήταν καθαρές.

    καλημέρα

  3. ζπ, Μέχρι αυτή τη στιγμή δεν έχω υπόψη μου «ανέβασμα» της εκπομπής. Όταν το μάθω θα κάνω σύνδεση. Το εν λόγω ντοκιμαντέρ δεν το έχω δει, αλλά σε πιστεύω!
    Αναρωτιέμαι αν η αποδοχή αυτών των προσκλήσεων με κάνει και συνένοχο, νομιμοποιητή ανάλογων πρακτικών, καταλαβαίνεις…

    breath collector, Καλημέρα. Είναι ανθρώπινο να μετανοιώνεις όταν θεωρείς ότι προσβάλεσαι, έτσι δεν είναι; Σ’ ευχαριστώ για το σχόλιο. Εϊναι ενθαρρυντικό, όπως κι εκείνο του ζπ βέβαια.

  4. Δυστυχώς δεν είδαμε την έκπομπή.
    Μας κάνει εντύπωση η πέμπτη παρατήρησή σας, σχετικά με τις καλές προθέσεις από πλευράς των οργανωτών και την αποτυχία τους. Έχουμε την εντύπωση ότι το πλήθος των φωνών (σε άλλες περιπτώσεις είναι η ένταση των φωνών) σε συνδυασμό με τα ασφυκτικά όρια χρόνου είναι δεδομένο ότι κατακρεουργούν τις φωνές. Δεδομένο, γνωστό και προφανώς επιθυμητό. Νομίζουμε ότι πρέπει να τους χρεωθεί (και αυτή) η πονηρή πρόθεση: καλύτερα πολύχρωμο και επί της ουσίας σιωπηλό παρά λιγότερο πολυπληθές και ίσως ικανό να διατυπώσει απόψεις και να συζητήσει λίγη από την ουσία.
    Σε κάθε περίπτωση χαιρόμαστε που διαβάζουμε τον προβληματισμό σας. Είναι μέρος, ίσως το σημαντικότερο, της ουσίας. Γιατί μια καθαρή λύση σε τέτοιο καμμένο τοπίο είναι μάλλον αδύνατη.

  5. Μη χολοσκάς Μανώλη μου. Μετά από αυτό το post είναι σίγουρο ότι δεν θα σε ξανακαλέσουν (τουλάχιστον από το συγκεκριμένο κανάλι). Κρίμα βέβαια, γιατί φαίνεται πως παρά τις (δικαιολογημένες σε έναν βαθμό) αντιρρήσεις σου, δε σε χαλάει και τόσο να εμφανίζεσαι στην τηλεόραση. Τόσες φορές σε έχουμε δει να αναλύεις το πώς ακριβώς τα blogs οργανώνουν κινητοποιήσεις (στις οποίες εσύ ποτέ δεν συμμετέχεις φυσικά), ή πώς τα blogs καταφέρνουν και στρέφουν τα φώτα της δημοσιότητας σε σημαντικά ζητήματα (τα οποία εσύ μετά υποβαθμίζεις σε lifestyle). Αλλά δεν σε ακούνε δυστυχώς οι δημοσιογράφοι και κάνουν του κεφαλιού τους. Ακούς εκεί να καλέσουν και άλλους! Αφού είναι γνωστό σε όλους ότι το μοναδικό βιβλίο που έχει γραφτεί για τα blogs στην Ελλάδα το έχεις γράψει εσύ. Τι δουλειά είχαν οι υπόλοιποι στο στούντιο;

    Δεν είσαι αρκετά διπλωμάτης όμως ρε Μανώλη και τώρα θα σου κλείσουν τις πόρτες οι παλιάνθρωποι… Τι να γίνει; Σίγουρα κάπου θα βρεθεί κάποιος άλλος καλοθελητής να σε αντικαταστήσει. Από μαϊντανούς σ’ αυτή τη χώρα, δόξα τω Θεώ δεν έχουμε έλλειψη…

  6. Όταν κάποιος πάει τόσο συχνά στιες εκπομπές, μιλώντας επί παντός επιστητού, καταλήγει κάποια στιγμή μαϊντανός. Στα στούντιο οι μαϊντανοι τοποθετούνται σε γλάστρες.
    Αυτό είναι ένα γενικό σχόλιο και δεν αφορά, ακόμα, bloggers. Όσο πιο συχνά κάποιοι εμφανίζονται τόσο κινδυνεύουν να γίνουν όπως οι καλεσμένοι του Μάκη.
    Δεν θα έπρεπε να παραπονιέσαι αλλά να είσαι πιο προσεκτικός, τουλάχιστον όσο ήσουν με την συμμετοχή σου στο blog action day

  7. Συγχαρητήρια για την αυτοκριτική σας διάθεση (νομίζω ότι υπάρχει και αυτή στο σημείωμά σας)
    Όσο το περιεχόμενο και η ποιότητα των σημειωμάτων μας γίνονται καλύτερα, τόσο το αναγνωστικό μας κοινό θα διευρύνεται. Ας μη μας διαφεύγει, άλλωστε, ότι το κοινό αυτό, όσο μικρό και αν είναι, έχει πολύ μεγαλύτερη δυναμική.
    Επιπλέον, το δικό μας μέσον υπερτερεί κατά πολύ των ραδιοτηλεοπτικών, υπό την έννοια ότι μας επιτρέπει να επεξεργαζόμαστε πολύ καλύτερα τις σκέψεις μας, να τις καταθέτουμε πολύ πιο ολοκληρωμένες και να τους δίνουμε διάρκεια, καθόσον είναι γραπτές. Ας μη μας κυριεύει, λοιπόν, το άγχος της άμεσης ευρείας απήχησης.
    Ωστόσο, ο διαρκής κατακλυσμός νέων ιστοσημειωμάτων απειλεί να μετατρέψει οτιδήποτε γράφουμε σε στιγμιαία γεγονότα, που την επόμενη στιγμή δεν υπάρχουν. Αυτός είναι, κατά τη γνώμη μου, ένας σοβαρότατος κίνδυνος, και ο μόνος τρόπος για να τον αντιμετωπίσουμε είναι η ποιότητα των σημειωμάτων μας, σε συνδυασμό με μια προσπάθεια να γίνεται «κωδικοποίησή» τους.

  8. Μη μου πης μόνο ότι αυτό δεν το περίμενες.

    Φίλε Μανώλη, ο λόγος ενός μπλόγκερ είναι μέσα από το μπλόγκ του. Πέραν και μακράν αυτού κάθε έκφρασή του ακυρώνεται.

    Από τη στιγμή που θελήσατε, όσοι το θελήσατε, να παίξετε στο χώρο της τηλεοπτικής αρένας, που όλοι γνωρίζουμε ποιοί είναι οι κανόνες της, τότε δεν έχετε καμμία δικαιολογία και μην κατηγορείτε κανένα για την έντεχνη ή απροκάλυπτη φίμωσή σας.

    Δεχθήκατε το ρόλο του άλλοθι ενός ψευδεπίγραφου λόγου ανύπαρκτης (εμπορικής) δήθεν δημοκρατικής δημοσιογραφίας και παίζοντάς τον ακυρώσατε εαυτούς.

    Ας ελπίσουμε ότι την επόμενη φορά θα αρνηθήτε -ευγενικά ή όχι, αδιάφορο- να παίξετε το παιχνίδι των συνηγόρων των εμπρηστών της Ηλείας, της Πάρνηθας και όχι μόνο, σεβόμενοι το γεγονός ότι τα μπλογκ δεν είναι κίνημα ή κόμμα και ως εκ τούτου δεν χρειάζονται εκπροσώπους.

    Για την ακρίβεια τα μπλογκ δεν έχουν εκπροσώπους γιατί από την πολυφωνική, την αναρχική φύση τους ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να έχουν.

  9. ο χρόνος ήταν πιστεύω πιεστικός και το πρόγραμμα έπρεπε να συνεχίσει, δεν υπάρχει δόλος αλλά μόνο time schedule. έτσι λειτουργούν αυτά, εκτός από τις, ας πούμε 2ωρες που σκοπό έχουν την άνετη ανταλλαγή απόψεων… Ή το ξέρεις και το αποφεύγεις, ή… αυτά που δικαιολογημένα γράφετε.

  10. http://www.skai.gr/master_avod.php?id=62823

    Μονάχα μια παρατήρηση σε σχέση με το σημείο 3 με την οποία νομίζω θα συμφωνήσεις. Αναλογίσου πως πάρα πολλοί δεν έχουν ούτε έναν άνθρωπο, πόσο μάλλον μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες, να απευθυνθούν, ενώ εσύ και οι υπόλοιποι στο όντως υπερπληθές πάνελ πέρα από τα ιστολόγια σας, είχατε κάτι λιγότερο από ένα λεπτό για να παρεξηγηθείτε. Αλλά μην πτοείσαι, δες το καλύτερα σαν μια πρόκληση, ακόμα και αν είσαι συνένοχος, που δεν ήσουν. Αν μήτι άλλο, η εκπομπή φανέρωσε την αμηχανία και την αδυναμία της τηλεόρασης να ερμηνεύσει και να ενσωματώσει το μέσο στο οποίο εσύ συμμετέχεις.
    Υπομονή και καλή συνέχεια.

  11. Φίλε μου λυπάμαι.. Αργησες αλλά κατάλαβες. Το μέσον είναι δαιμονικό.. Δηλαδή όσο καλό και αν είναι το περιεχόμενο δεν έχει σημασία αυτό έχει το δικό του μήνυμα..

  12. @mavrochali Έχετε δίκιο να διαβάζετε την εκπομπή με όρους που δανείζεστε απ’ την περιρέουσα ατμόσφαιρα της ελληνικής τηλεόρασης. Ωστόσο, εγώ μεταφέρω αυτό που βίωσα εκεί. Οι παρουσιαστές είπαν συγνώμη και κατάλαβα ότι το εννοούσαν. Ο Μπουρντιέ πάντως έχει γράψει μια μονογραφία για την τηλεόραση που εξηγεί πολυ καλά αυτό που λέτε κι εσείς.

    @argos Συμφωνώ με το ορισμό του μαϊντανού και αν είδατε την εκπομπή διατύπωσα τις επιφυλάξεις μου για να δείξω ότι υπάρχει ένα ακόμα ζήτημα που πρέπει να μπει στην ατζέντα κι αφορά στα ίδια τα κυρίαρχα Μέσα. Υποστηρίζω λοιπόν, ότι πρέπει να εκδημοκρατιστούν κάποια στιγμή κι αυτά, μήπως και δούμε προοπτικές πραγματικού διαλόγου στην ελληνική δημόσια σφαίρα. Επίσης, δεν παραπονούμαι. Το να μετανοιώνεις δε νομίζω ότι είναι αθέμιτο. Όσο για την προσοχή έχετε απόλυτο δίκιο.

    @Iων Συμφωνώ με κάθε λέξη του σχολίου σας.

    @αναμοχλευτής Το περίμενα, αλλά φαίνεται ήθελα να συντελεστεί το έγκλημα για να μιλήσω. Συχνά, χρειάζεται πρώτου βαθμού πειστήριο για να μιλήσεις. Το μήνυμα γίνεται και πιο σαφές και πιο δυνατό και πιο άμεσο. Ό,τι είναι βιωμένο έχει νομίζω μεγαλύτερη δύναμη. Αναφορικά τώρα, με την εκπροσώπηση νομίζω ότι είναι δαφές πως κανείς μας δε δέχεται τέτοια ιδιότητα. Επίσης, δε συμφωνώ με αυτό που λέτε ότι ακυρώνεται ο λόγος του μπλόγκερ όταν διακινηθεί από άλλα κανάλια. Η γνώμη μου είναι ότι είσαι ο ίδιος άνθρωπος, με τις ίδιες αδυναμίες, τις ίδιες ικανότητες. Αν ένα Μέσο σου προσφέρει ή σε προτρέπει να βγάλεις κι άλλες πλευρές σου, εξαρτάται αποκλειστικά από εσένα κι από την αλήθεια αυτού που πιστεύεις ή που λες.

    @stratos Γιατί δηλαδή να μη διεκδικούμε τρόπους συγκρότησης διαλόγων στην τηλεόραση που να προωθούν την πολυφωνία και να δίνουν την ευκαιρία να ακουστούν περιεκτικά όλες οι απόψεις; Γιατί να δεχόμαστε αυτό το απαράδεκτο και αντιδημοκρατικό καθεστώς αγόγγυστα;

    @Ιάσονα Έχεις δίκιο και σ’ ευχαριστώ για τα ενθαρρυντικά λόγια.

    @sofistis Τόσο στο βιβλίο μου για τη διαφήμιση, την Πέμπτη Εξουσία, όσο και στο βιβλίο για τα ιστολόγια, μιλάω εκτεταμένα για την προβληματική των παραδοσιακών Μέσων. Δε συμφωνώ με αυτό που λες ότι φταίει το Μέσο. Για ‘μένα αρχικά φταίνε οι ιδιοκτήτες του κι εκείνοι που το διευθύνουν. Από εκεί και κάτω το παιχνίδι παίζεται μάλλον εκβιαστικά…

  13. Έχω την εντύπωση ότι στη ταπεινή μας χώρα, οι μπλογκερς αντιμετωπίζονται ως ένα μοναδικό φαινόμενο που χρήζει διερεύνησης.. Το θεωρώ εντελώς παράλογο! Μπαίνουν στο μικροσκόπιο λες και θα προκαλέσουν ανακατατάξεις και οι υπόλοιποι πρέπει να ξέρουν με τί έχουν να κάνουν..
    Πού αλλού γίνονται αυτά?!

  14. @breezaki Συμβαίνουν παντού (σου θυμίζω ότι πριν μερικούς μήνες το περιδικό TIME ανακήρυξε «πρόσωπο της χρονιάς» Εσένα, το χρήστη του Διαδικτύου και πιο συγκεκριμένα τον χρήστη του web 2.0, δηλαδή των ιστολογίων κ.λπ., κι αυτό είναι ένα μόνο μικρό δείγμα αυτού που συμβαίνει στο εξωτερικό). Η διαφορά μας με τους «άλλους» είναι ο Τρόπος που αντιμετωπίζουμε τα Νέα Μέσα (που, αν μου επιτρέπεις να το πω, είναι συνήθως συναισθηματικός).

  15. Παρ’όλα αυτά όμως, δεν λέτε οχι και σε καμία πρόσκληση. Σε όσες εκπομπές του ΣΚΑΙ έχετε παρευρεθεί εσείς, έχω κληθεί κι εγώ ( έχω κληθεί και από το Μέγκα) κι όμως, δεν πήγα ποτέ και γιαυτό μου τον ισχυρισμό έχω αποδείξεις. Μάλιστα, θεωρώ αστείο που εσείς βγαίνετε και ομιλείτε ως ειδικός ενώ εμένα προσωπικά δεν με έχετε πείσει ότι έχετε κάποια ιδιαίτερη γνώση για το θέμα. Οπότε, με εκπλήσσει το σημερινό σας ποστ.

  16. Έγραψα ως Σπινοζα ( το alter ego του Αθήναιου οπως έχω πει) επειδή νόμιζα ότι κάποιος πρέπει να είναι logged-in στο wordpress για να ποστάρει.

  17. @ΑΘήναιος. Ομολογώ ότι δεν καταλαβαίνω την κριτική σας. Το ότι δεν πήγατε στις εν λόγω εκπομπές θεωρείτε ότι σας προσδίδει αυτόματα κάποια αξία; Όσο για εμένα, ουδέποτε μίλησα ως ειδήμονας. Έχω γράψει μονάχα ένα ανοιχτό δοκίμιο επάνω στο θέμα. Επιπλέον δε θέλω να πείσω κανέναν για την αυθεντία μου. Θέτω ζητήματα κι επιχειρώ απαντήσεις, που είναι εξ’ ορισμού ατελείς. Αν δε σας κάνει κόπο μπορείτε να το διαβάσετε και να του ασκήσετε κριτική, όπως ασκείτε στην παρουσία μου στα Μέσα. Θέλετε να μου εξηγήσετε λοιπόν επί της ουσίας που συνίσταται η έκπληξή σας;

    @Spinoza Εσείς δεν έχετε;

  18. Όχι δεν έχω moderation στο μπλογκ μου, αυτό μου έλειπε.Να ποζάρω ως Φιλελεύθερη και να έχω moderation.

    Φυσικά και δεν με κάνει καλύτερη η άρνησή μου να παρευρεθώ στα πάνελ απλά, σας το αναφέρω για να μη γυρίσει κανείς να πει «όσα δεν φτάνει η αλεπού». Γράφω στο «Γαστρονόμο» της «Κ», το μπλογκ μου βγαίνει σε βιβλίο και έχουν την καλωσύνη κάποιοι να επιμένουν να με καλούν σε όλα αυτά. » Μα, είναι δυνατόν να λές όχι ενώ βγάζεις βιβλίο με κομμάτια του μπλογκ;»

    Ναι είναι δυνατόν σε κάποιον να λέει όχι στα τηλεοπτικά πάνελ και να αρνείται να βγαίνει δίπλα στον «Πέστα όλα». Είμαι μία από τους πολλούς που στέκονται κριτικά απέναντι στο μέσο που λέγεται τηλεόραση κι έτσι δεν συμμετέχω δεν πάει να έχω βρει δουλειές ως μπλόγκερ, δεν πάει να βγάζω και βιβλίο σε μεγάλο εκδοτικό οίκο με αυτά που έγραφα στο μπλογκ. Η απαντηση είναι όχι στα κανάλια και σε ορισμένες εφημερίδες κι αυτό μπορούν να σας το βεβαιώσουν εκτός από τους δημοσιογράφους του Φαλήρου, οι φίλοι μπλόγκερ στους οποίους τους παρέπεμπα.

    Όχι, δεν με κάνει καλύτερο άνθρωπο η άρνηση. Νομίζω πως με κάνει λίγο πιο συνεπή.

    Φυσικά και δεν είστε αυθεντία. Όμως δεν σας έχω δει να το υπογραμμίζετε όταν σας καλούν να γνωματεύσετε ως συγγραφέας βιβλίου για το μπλόγκιν. Δλδ ως πολίτης πρώτη φορά βλέπετε συμμετέχοντες σε πάνεν να μετατρέπονται σε γλάστρες ή μήπως πριν να βγάλετε το βιβλίο δεν είχατε αντιληφθεί το ρόλο που επιθυμούν να παίξουν τα Μέσα ως προς τα μπλογκ;

    Ελπίζω να μην σας ενοχλεί αυτή η κριτική. Ψάχνω εδώ και καιρό την ευκαιρία να τη διατυπώσω προσωπικά σε σας. Θα μπορούσα να σας πετύχω σε κάποιο κύκλο γιατί έχουμε και κοινούς γνωστούς αλλά εκτός του ότι δεν πάω στην τηλεόραση, δεν κάνω ιδιαίτερη κοσμική ζωή.

    Χαίρομαι πάντως που μου δίνετε την ευκαιρία να διατυπώσω απευθείας σε σας και ελεύθερα τη γνώμη μου.

  19. Μανώλη, απλώς λυπάμαι γιατί μεταξυ αλλων ο Τάκης ειναι φιλος καλος και ξερω ότι δεν θα ειχε ποτε την παραμικρή προθεση. εχει ηθος

  20. – Ως συγγραφέας βιβλίου βγαίνω κι όχι ως αυθεντία.
    – Στο βιβλίο μιλώ εκτενώς για τη σχέση παραδοσιακών Μέσων και Νέων Μέσων. Το ίδιο κάνω και στο βιβλίο για τη διαφήμιση.
    – Αν με κατηγορείτε εμμέσως για ασυνέπεια θα σας προέτρεπα να αναζητήσετε ποιές είναι οι θέσεις μου πάνω στο πρόβλημα των Media. Τα δύο βιβλία που σας προανέφερα, είναι κατατοπιστικά.
    – Διεκδικώ κάτι ιδεωδέστερο από αυτό που συμβαίνει, γι’ αυτό και μιλώ.
    – Η κριτική είναι ευπρόσδεκτη.

    Τώρα, το θέμα που νομίζω ότι αναδεικνύει η τοποθέτησή σας αφορά στη νομιμοποίηση των παραδοσιακών Μέσων. Εσείς προτιμάτε να στέκεστε κριτικά όπως λέτε σε συγκεκριμένα «κυρίαρχα» Μέσα, και να μην τα κοσμείτε με την παρουσία σας ώστε να είστε τελικά συνεπείς με τη θέση σας. Πιθανολογώ ότι δε θέλετε να νομιμοποιείσετε με την παρουσία σας ένα Μέσο που κατακλύζεται από σκουπίδια, προπαγάνδα, και υποκρισία. Ομολογώ ότι η στάση σας δε με βρίσκει αυτή τη στιγμή σύμφωνο. Μάλιστα αυτό τον καιρό ετοιμάζω ένα ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση, το οποίο φιλοδοξώ να μην είναι σκουπίδι. Είναι μια πρόταση κάποιων ανθρώπων καθώς και δική μου απέναντι σ’ αυτά που ευρέως (και σωστά) καταδικάζονται. Δίνουμε τις μάχες μας, άλλοτε κερδίζουμε, άλλοτε χάνουμε. Όμως δεν επιθυμώ να νομιμοποιώ τίποτα που με προσβάλλει, γι’ αυτό και μιλάω και προσπαθώ.

  21. Όχι δεν αναφέρομαι καθόλου στη νομιμοποίηση των παραδοσιακών μέσων ιδιαίτερα επειδή ασχολούμαι με την επικοινωνία και τη διαφήμιση και γνωρίζω τα πράγματα από μέσα.
    Αλλού είναι το πρόβλημά μου και το έχω γράψει και στο μπλογκ μου: αρνούμαι να μιλήσω ως «δείγμα» ή «εκπρόσωπος» των μπλόγκερ. Μπλόγκερ είμαι only when on line. Μα, με συγχωρείτε κι όλας. Να κάθομαι να συζητάω με τον Φυντανίδη για τα μπλογκ όπως είδα να γίνεται τη μέρα των εκλογών; Έβλεπα το πάνελ των μπλόγκερ να τον ακούν να τους κάνει διάλεξη για τη δυναμική των πολυμέσων για κάτι που δεν έχει εποπτεία δλδ και είχα φρικάρει. Ή να κάθομαι δίπλα σ’ενα τύπο όπως τον Πέστα Όλα; Δεν είμαστε καλά λέω εγω. Τί σχέση έχω εγώ ως μπλόγκερ με έναν τύπο σαν τον Πέστα Όλα ή με σας που κάνετε άλλη δουλειά μέσω του μπλογκ σας; Και μην πει κανείς ότι δεν έχω άποψη για τα μπλογκ και την πολιτική γιατί είμαι εκπρόσωπος τύπου κόμματος που γεννήθηκε στο διαδίκτυο όταν άλλοι το χρησιμοποιούν για να έχουν μπλογκ που διαφημίζει βιντεοκάμερες και δονητές.

    Για να συνοψίσω και να μην κάνω κατάχρηση του χώρου σας: Όποιος αποφασίζει να συμμετέχει σε πάνελ ως «δείγμα μπλόγκερ» πρέπει να γνωρίζει ότι αλλάζει περιβάλλον και όρους και ότι το ψηφιακό περιβάλλον λειτουργεί με απόλυτα διαφορετικούς όρους απ’ό,τι τα παραδοσιακά μέσα. Κοινώς: Τα τηλεοπτικά πάνελ έχουν και γλάστρες και είναι πολύ πιθανον να βρεθείτε ΕΣΕΙΣ να παίζετε αυτό το ρόλο.

    Και τέλος, δεν σας κρύβω ότι έχω μία απορία: Κατόπιν αυτής σας της εμπειρίας, θα δεχτείτε ξανά να συμμετάσχετε σε πάνελ ως «δείγμα μπλόγκερ»; Μην αισθανθείτε υποχρεωμένος να απαντήσετε, αν και εύλογη η ερώτηση είναι ρητορική. Και βέβαια θα ξαναπάτε.

  22. Είδα το βίντεο. Σε έκοψαν απαράδεκτα και δεν σε άφησαν να ολοκληρώσεις! Φάνηκε ότι η διαφορετική σου άποψη δεν ταίριαζε στο concept της εκπομπής. Να χαρώ εγώ πολυφωνία!!!

  23. Μαλιστα (Οι γνωστοι Δισταγμοί…Να μπώ στο Παιχνίδι ή να μη μπώ … 😉
    (και φυσικά το παιχνίδι ειναι Παναρχαιο ..οι μορφες του ,μονο ,αλλάζουν)

  24. Λέτε:
    @stratos Γιατί δηλαδή να μη διεκδικούμε τρόπους συγκρότησης διαλόγων στην τηλεόραση που να προωθούν την πολυφωνία και να δίνουν την ευκαιρία να ακουστούν περιεκτικά όλες οι απόψεις; Γιατί να δεχόμαστε αυτό το απαράδεκτο και αντιδημοκρατικό καθεστώς αγόγγυστα;

    Βεβαίως και πρέπει να «διεκδικούμε» (δεν ξέρω πως)…εγώ απλά σας ανέφερα ότι –χωρίς να είμαι ειδήμων- στις περισσότερες σχετικά μικρές εκπομπές όταν καλούν 5-6-7 άτομα, αν συμπεριλάβεις τα μπλα-μπλα του παρουσιαστή + τις διαφημίσεις, ΔΕΝ μένει πολύς χρόνος ώστε οι προσκεκλημένοι να αναπτύξουν πλήρως τις απόψεις για τις οποίες καλέστηκαν…Αυτό είναι προφανές και πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψη. Ξέρω πολλούς που αρνήθηκαν να συμμετάσχουν ακριβώς γι αυτό το λόγο. Εκτός πια -όπως προανέφερα- η εκπομπή είναι πολύωρη, και τότε κρίνεις….

  25. Ακριβώς γλάστρες, χαιρομαι που το αναγνωρίζεις και δεν μασάς τα λόγια σου με κανενα χαζοχαρουμε ποστακι για την τηλεοπτικη κάλυψη!Ότι τα mainstream media βλέπουν ως γλάστρες τους blogger ειναι γνωστό …αυτο που δεν μου αρέσει ειναι οτι blogger γλάστρες ..γινονται πιο πολλοί!

  26. Δεν έχεις και τόσο άδικο σ’ αυτά που λες, αν και διαφωνώ στον τρόπο που τα λες. Είναι λίγο άκομψο απέναντι στους ανθρώπους που μας κάλεσαν (κι ας έκαναν λάθη στις επιλογές του χρόνου, κλπ). Κυρίως όμως, διαφωνώ στο ότι τα λες μετά από τη νιοστή εμφάνιση σου στην τηλεόραση. Ακόμα κι αν δεν επιδιώκεις την προσωπική σου προβολή, το γεγονός παραμένει ότι μαζί με τον Νίκο Δήμου είσαστε οι συνήθεις τηλεοπτικοί «εκπρόσωποι» της ελληνικής μπλογκόσφαιρας τους τελευταίους μήνες. Ο Δήμου όμως ήταν επώνυμος και καταξιωμένος κι από πριν, οπότε είναι εύλογο να δέχεται συχνά-πυκνά προσκλήσεις. Εσύ; (δεν θέλω να αμφισβητήσω το δικαίωμα σου στη δημοσιότητα, απλά αναρωτιέμαι πώς γίνεται να βγαίνει στο γυαλί τόσο συχνά κάποιος που δείχνει να μην το θέλει).

    Εκτός αν το θέλεις φυσικά, οπότε πρέπει να αποδεχτείς ότι παίζουμε το παιχνίδι με τους κανόνες του ή δεν παίζουμε καθόλου (όπως έκανα κι εγώ μέχρι πρότινος). Το να ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να αλλάξουμε τους κανόνες το βρίσκω λίγο αφελές. Ακόμα κι αν είναι εφικτό όμως, θα χρειαστεί χρόνια και εκατοντάδες bloggers-γλάστρες να θυσιάζονται στον βωμό της τηλεθέασης. Όταν πολιτικοί και celebrities (με μακρόχρονη εμπειρία προβολής τους στα ΜΜΕ) την πατάνε, που πας ρε Καραμήτρο (εσύ, εγώ ή οποιοσδήποτε άλλος blogger) και απαιτείς ιδιαίτερη μεταχείριση;

  27. Μανώλη, δεν έχω το χρόνο να διαβάσω όλη τη συζήτηση που ακολούθησε του κριτικού και αυτοκριτικού σου σημειώματος, επομένως μπορεί να πω τα ξανα-ειπωμένα.
    Αν μου επιτρέπεις, θα σου πρότεινα να αποκλείσεις μελλοντικές εμφανίσεις στην τηλεόραση από την ατζέντα σου. Και γενικότερα οι bloggers καλά θα ήταν να στρέψουν τα νώτα τους στα μμε και δη στην TV η οποία μόνο κακό μπορεί να κάνει. Ως μελετητής του φαινομένου και ντοκιμαντερίστας ίσως θα έπρεπε να επιφυλάξεις για τον εαυτό σου ένα ευτυχέστερο ρόλο από αυτόν του συμμετέχοντα σε τηλεοπτικά πάνελ. Διαφορετικά κινδυνεύεις να γίνεις γραφικός και μαϊντανός σε βάρος της ποιότητας του έργου σου. Φιλικά, Ν.

  28. Δεν καταλαβαίνω ρε παιδιά το ζήτημα: αν ένας μπλόγκερ βγει στην τηλεόραση ή όπου αλλού βγει, δεν σημαίνει ότι είναι εκπρόσωπος των μπλόγκερ (μια δυνητική συλλογικότητα της οποίας αμφισβητώ την ύπαρξη, ειρήσθω εν παρόδω), περισσότερο από ότι ο κυρ Μήτσος ο ταξιτζής που το Χ κανάλι θα βγάλει για να μιλήσει για την εμπειρία του να οδηγεί στην Αθήνα είναι εκπρόσωπος των ταξιτζήδων: αν είναι, είναι περιστασιακά και έμμεσα, μια και αυτά που λέει δεν δεσμεύουν και δεν εκπροσωπούν εκπεφρασμένα κανέναν.

    Με τον να μπει κανείς σε αυτήν την συζήτηση περί «νομιμότητας εκπροσώπησης» υπονοεί πως υπάρχει κάτι συγκροτημένο για να εκπροσωπηθεί. Δεν υπάρχει κατά την ταπεινή μου γνώμη. Υπάρχουν αριστεροί και δεξιοί, θρήσκοι και άθεοι, έμποροι και ιεροκήρυκες, ακτιβιστές και χομπίστες, επαγγελματίες και φορείς, καθηγητές και διαδασκόμενοι, έμφρονες και τρελοί, ευγενικοί και ανάγωγοι, έφηβοι και εβδομηντάρηδες, χρηματοδοτούμενοι και χρηματοδότες, αγανακτισμένοι και ψύχραιμοι, γενικώς κάθε καρυδιάς καρύδι. Η χρήση μπλογκ δεν διαμορφώνει κοινότητα περισσότερο από ότι η χρήση φέιγ βολάν, ή η χρήση πιεστηρίου.

    Ως προς την εκπομπή εγώ διέκρινα ανοργανωσιά και απειρία μάλλον, παρά σκοτεινά σχέδια και συνωμοσίες, αλλά αυτό θα το δείξει ο χρόνος.

    Όσο για την τηλεόραση: δεν είναι όλα το ίδιο, δεν είναι όλοι οι δημοσιογράφοι που εργάζονται στην τηλεόραση το ίδιο, δεν είναι κάθε συζήτηση το ίδιο και το ίδιο το μέσο δεν είναι δαιμονικό από μόνο του. Όσο μπορείς να σε χρησιμοποιήσει άλλο τόσο μπορείς να το χρησιμοποιήσεις και εσύ [όρα Λιάνα Κανέλλη, με την οποία δεν έχω ιδιαίτερες συγκλίσεις, η οποία όμως κάθε φορά που εμφανίζεται στην TV τσιμπά 0,1% το ΚΚΕ (που λέει ο λόγος) – κάτι που σίγουρα δεν είναι στις προθέσεις εκείνων που την καλούν – ή δείτε την εκπληκτική δουλειά που κάνουν στον Εξάντα]

  29. Εἶδα κατόπιν ἑορτῆς τὸ βίντεο -εἶναι πράγματι ἐκπληκτικὸ τὸ πόσο λίγο μίλησαν ὅλοι, εἰδικὰ ἐσὺ Μανώλη ἴσα ποὺ πρόλαβες ν’ ἀρθρώσεις μία (1) πρόταση. Παρομοίως καὶ ὁ nefelikas (ἕνας γνωστὸς ἀπ’τὰ παλιά).
    Ἐκτὸς ἀπὸ τὴν «τηλεοπτικὴ γνωστοποίηση» τοῦ Blog Action Day, δὲν κατάλαβα τί ΑΚΡΙΒΩΣ διακυβευόταν στὴν ἐκπομπὴ πέραν ἑνὸς γενικοῦ (καὶ εἰλικρινοῦς, ἂν μὴ τί ἄλλο) ἐνδιαφέροντος γιὰ τὸ περιβάλλον κι ἑνὸς ἀντιστοίχου γιὰ τὰ blogs/internet. Πιστεύω στὶς ἁγνὲς προθέσεις τῶν συντελεστῶν, πραγματικά, ὅμως κάτι ἔλειπε. ΕΝΤΟΝΩΣ.

    Πέραν τούτου, κακὰ τὰ ψέμματα: μιὰ σοβαρὴ τηλεοπτικὴ σηζήτηση εἰς βάθος δὲν μπορεῖ νὰ γίνει ἀπὸ ὁποιοδήποτε ἄθροισμα blogger. Ἀφ’ ἑτέρου, ἂν συλλεχθοῦν οἱ «ὁμιλητικότεροι», ἐκείνοι ποὺ πληροῦν τὶς προϋποθέσεις συν-εννόησης, τότε τὸ δεῖγμα δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἀντιπροσωπευτικὸ τῶν blogger. Καὶ ἐδῶ διαφωνῶ κυρίως μαζί σου, στὴν ἀντίληψη ἑνὸς ἐν δυνάμει «κινήματος»: Ἴσως εἴμαστε τόσο διαφορετικοὶ ὅσο, πράγματι, οἱ χρῆστες τηλεφώνου. Σκέψου πόσο διαφορετικὰ ΕΠΙΠΕΔΑ προβληματισμῶν, ὄχι μόνο διαφορετικὲς ἀπόψεις, ἐπρόκειτο νὰ ἐκφραστοῦν στὴν ἐκπομπὴ ποὺ ἐμφανίστηκες: ἀπὸ γόνιμη διαφωνία μὲ τὸ φαινόμενο τοῦ blog action day μέχρι τὶς ἀνατριχιαστικὲς ρηχότητες τοῦ «σκουπιδιοῦ στὸν τενεκὲ» (ὄχι ὅτι τὸ τελευταῖο δὲν ἔχει σημασία, ἀλλὰ οἱ πρωτοβουλίες ποὺ πρέπει νὰ παρθοῦν εἶναι πολὺ εὐρύτερες).

  30. @ Αθηναίος: Δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο είσαι πρώτα απ’ όλα αντίθετος στο moderation; Είναι κατακριτέο να έχει κάποιος ενεργοποιημένο το moderation στο blog του; Είναι κακό να θέλεις να βλέπεις τα comments που δέχεσαι και να μπορείς να προγραμματίσεις πιο άνετα και πιο γρήγορα την απάντηση που θα δώσεις; Στην τελική τί σχέση έχει για όνομα της Παναγίας ότι είσαι φιλελεύθερος με το αν πρέπει ή όχι να έχεις ενεργοποιημένο το moderation; Είναι καθαρά θέμα του πως οργανώνει ο καθένας το blog του. Moderation δεν σημαίνει και απαραίτητα λογοκρισία. Δεν συμφωνείς;

    Απορώ με την κριτική σου στον Φυντανίδη. Για ποιο λόγο; Ή μήπως κάποιοι νομίζουν ότι νομιμοποιούνται περισσότερο από άλλους να έχουν άποψη πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα που έχει (δικαίως κατά την γνώμη μου) χαρακτηριστεί κοινωνικό φαινόμενο παγκοσμίως;
    Δεν αναφέρομαι σε εσένα βέβαια, απλά εκφράζω την απορία μου και θα εκτιμούσα πάρα πολύ μια διευκρινιστική απάντηση αν έχεις τον χρόνο.

    Ευχαριστώ.

Σχολιο

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s