Αναξιοπιστία και δεοντολογία

Έπεσα πρόσφατα στην παγίδα να δημοσιεύσω ένα σχόλιο αναγνώστη του ιστολογίου αυτού, το οποίο αναφερόταν σ’ ένα τρίτο πρόσωπο με μια φράση μάλλον προσβλητική. Δεν έλεγε κάτι πραγματικά χοντρό, αλλά ο άνθρωπος που τον αφορούσε μου εξομολογήθηκε ότι τον πείραξε πολύ. Δύο μέρες μετά, στο ιστολόγιο ενός μπλόγκερ που μίλησε στο ντοκιμαντέρ, ένας άλλος μπλόγκερ αναφερόταν με εξίσου προσβλητικούς όρους στο πρόσωπό μου. Θυμήθηκα ότι δεν ήταν η πρώτη φορά που διάβαζα ύβρεις, αιχμές, υπονοούμενα και κακοήθειες για το πρόσωπό μου σε διάφορα ιστολόγια. Στην αντίληψή μου έχουν πέσει τουλάχιστον δέκα περιστατικά, που κάποιος ή κάποιοι έχουν αφήσει κακεντρεχή σχόλια σε τρίτα μπλογκ για το πρόσωπό μου.

Ανέφερα στην αρχή το περιστατικό με το σχολιαστή στο δικό μου ιστολόγιο, γιατί εκ των υστέρων κατάλαβα ότι παρ’ όλο που ο εν λόγω σχολιαστής μού είναι πολύ συμπαθής και καταλαβαίνω ότι συμφωνούμε σε πολλά, το σχόλιό του δεν έπρεπε να το δημοσιεύσω, όπως όφειλαν να είχαν κάνει και οι άλλοι ιστολόγοι, που επέτρεψαν στα μπλογκ τους να επιπλέουν σχόλια προσβλητικά προς τρίτα πρόσωπα. Για το λόγο αυτό, πριν από λίγο, έσβησα το προσβλητικό σχόλιο. Και συνεχίζω με μεγαλύτερη ένταση: η κατοχή ενός ιστολογίου συνεπάγεται ευθύνη. Αν δεν το εμπεδώσουμε, το Μέσο θα καταδικαστεί σε αναξιοπιστία, ίση ή και χειρότερη, απ’ εκείνη των παραδοσιακών Μέσων.

Δεν πρόκειται απλά περί savoir vivre. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει κάποιος τα σχόλια στο ιστολόγιό του, αντικατοπτρίζει τόσο τις ιδέες όσο και τη στάση που κρατά συνολικά στη ζωή του. Μιλάμε δηλαδή ουσιαστικά για κοινωνική και προσωπική ευθύνη, ή πιο απλά για στοιχειώδη δεοντολογία. Τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, έχουν φέρει στο προσκήνιο τα blog μ’ ένα δυσοίωνο τρόπο, κι όχι άδικα κατά τη γνώμη μου. Αν δημοσιογραφία των πολιτών σημαίνει ανώνυμες καταγγελίες, δημοσίευση προσωπικών δεδομένων, αδιάκριτη επίθεση στους πάντες κ.λπ., κανείς σοβαρός άνθρωπος δε θα βρεθεί να υπερασπιστεί τα Νέα Μέσα. Βέβαια, μέσα απ’ αυτή την κατάσταση οι κύριοι ωφελημένοι είναι τα παραδοσιακά Μέσα, και κατ’ επέκταση δε θα μου έκανε καμία εντύπωση αν κάποια στιγμή μάθαινα ότι συγκεκριμένοι ανώνυμοι ή ψευδώνυμοι μπλόγκερ που ρυπαίνουν το Διαδίκτυο με την ανεύθυνη στάση τους, δουλεύουν παράλληλα και σε παραδοσιακά Μέσα. Θα επανέλθω.

2 Comments

  1. Καταλαβαίνω την εκκίνηση της θέσης που εκφράζεται εδώ, αλλά δε συμφωνώ με την κατάληξή της.
    Αν και τα δικά μου αντανακλαστικά αντιδρούν στη χυδαία γλώσσα, ωστόσο νομίζω πως υπάρχει ένας διαχωρισμός, μεταξύ των posts και των comments. Και ενώ τα πρώτα έχουν το βάρος της ευθύνης του γνήσιου γραπτού λόγου, τα δεύτερα απολαμβάνουν την ελαφρότητα του προφορικού λόγου και εμφανίζονται ως ψευδο-γραπτός λόγος.
    [Ιδανικά, τα σχόλια θα έπρεπε να έχουν ημερομηνία λήξης 🙂 ].
    Με άλλα λόγια, εφόσον τα προσβλητικά σχόλια δεν είναι ανώνυμα αλλά επώνυμα ή ψευδώνυμα, δεν εκθέτουν τον κάτοχο του ιστολογίου αλλά αυτόν που τα υπογράφει.
    Και έχω εμπιστοσύνη στην κρίση του καθενός για ό,τι υποπίπτει στην αντίληψή του.
    Αν για παράδειγμα αναζητήσω και τα 10 περιστατικά με τα κακεντρεχή σχόλια που έγιναν για σας και τα διαβάσω, η εκτίμησή μου για το πρόσωπό σας δεν θα αλλάξει. Απλώς ίσως ενοχληθώ για άλλη μια φορά από την περιρρέουσα χυδαιότητα, την οποία όμως δε νομίζω πως πρέπει να μπούμε σε διαδικασία να αποκεφαλίσουμε. Ας υπάρχει, ανάμεσα στα άλλα, και ας χρησιμοποιεί ο καθένας την κρίση του για ό,τι γράφεται.

  2. Χρήσιμη η διάκριση μεταξύ αναρτήσεων και σχολίων, αλλά μέχρι ενός σημείου. Ποιός είπε ότι ο προφορικός λόγος πρέπει να είναι συνώνυμος της μωρίας ή της χυδαιότητας; Επίμενω ότι η διαχείρηση σχολίων είναι πράξη ευθύνης. Και το θέμα δεν είναι αν θα σας επηρεάσουν τα σχόλια. Το θέμα είναι ότι δημιουργούν εντυπώσεις γενικώς. Αυτή η ταχύτητα και η εντυπωσιοθηρία κι εντυπωσιομανία είναι που νομίζω ότι χρειάζεται ανάλυση και συζήτηση.

Σχολιο

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s